A számos honlapon is megjelent rövid utastörténettel kapcsolatban, amely szerint a 198-as autóbusz vezetője meg nem engedhető hangnemben „zavart le” egy idős bácsit az autóbuszról, a Budapesti Közlekedési Központ és a BKV Zrt. az alábbi hivatalos tájékoztatást adja.
Az ügyfeleink által a BKK Ügyfélszolgálatához eljuttatott és több internetes felületen is leírt viselkedést mind a Budapesti Közlekedési Központ mind pedig a BKV elfogadhatatlannak tartja, attól elhatárolódik. Járművezetőinket az udvarias szolgáltatói magatartásra oktatjuk, és el is várjuk ennek betartását, a nem megfelelően viselkedő dolgozóinkkal szemben minden esetben a legsúlyosabb szankciót alkalmazzuk.
Az eset leírása alapján azonosítani tudtuk az érintett járművezetőnket, és a bejelentést követően az eset azonnali kivizsgálását indítottuk el. A járművezető meghallgatásáról jegyzőkönyv készült, elmondása szerint az eset valóban megtörtént, azonban utasunk és közte a beszélgetés mindvégig korrekt, udvarias, nyugodt hangnemű volt. Miután meggyőződött róla, hogy utasunk nem rendelkezik semmilyen utazásra jogosító okmánnyal, felajánlotta a helyszínen váltott vonaljegy vásárlásának lehetőségét. Az autóbusz elhagyására azonban nem adott utasítást, az idős utasunk saját elhatározásából döntött úgy, hogy leszáll a járműről, és nem utazik tovább.
Az internetes felületeken megjelent olyan hozzászólás, amelyben az egyik fórumon hozzászóló szemtanúként aposztrofálta magát. A BKV felvette vele a kapcsolatot, aki megerősítette számunkra, hogy a járművezető valóban nem viselkedett udvariatlanul, az internetes felületeken az esetről hírt adó állampolgár eltúlozta annak tartalmát, így az nem helytálló.
TényadatokA 198-as autóbusz vonalán 2013. június 29-étől kezdődően első ajtós felszállási rend van érvényben. Munkatársunk az erre vonatkozó szabályoknak megfelelően járt el munkája során.
Fontos megjegyezni, hogy a 65 évnél idősebbek utazási kedvezménye igénybe vételéhez minden esetben szükséges a személyi azonosításra alkalmas igazolvány bemutatása.
Az eset kapcsán megvizsgáltuk a jármű hangos utastájékoztató rendszerét is: megállapítottuk, hogy az automatikusan bemondásra kerülő hangok és a járművezető mikrofonon keresztüli élő tájékoztatásának hangereje jelentős eltérést mutat. Emiatt a gépkocsivezető hangja jóval hangosabb, erőteljesebb, mint más járatokon, ennél fogva az eset során a normál hangerővel elhangzó tájékoztatás is könnyen kiabálásnak volt vélhető.
A Budapesti Közlekedési Központ megvizsgálta a szóban forgó megállóhely – Rákoshegy vasútállomás – környezetében a jegyvásárlási lehetőségeket is. Ennek során megállapítottuk, hogy a megállótól kevesebb, mint ötven méterre lévő Lottózóban annak nyitva tartási idejében lehet vonaljegyet vásárolni, tehát a környéken biztosított a helyszínen váltottnál olcsóbb, elővételi jegyvásárlási lehetőség.
A járművezető sajnálja a történteket, és ezúton is jelezni kívánja: nem állt szándékában megbántani senkit, az udvariatlan viselkedés távol áll tőle. Az esetet követő negatív társadalmi véleménynyilvánítás megviselte, szabadságának lejárta után magatartásfejlesztő tréningen vesz részt.A szolgáltatásainkat igénybe vevő ügyfeleink jogosan várják el munkatársainktól az udvarias viselkedést. A BKK és BKV is sajnálatát fejezi ki a történtek miatt, egyúttal arra kéri utasait, a félreértések elkerülése végett mindig tartsák maguknál utazásra jogosító okmányaikat.
Budapest, 2013. szeptember 13.
BKV Zrt.Budapesti Közlekedési Központ
BKK