A felújítás alatt álló 3-as metróvonal húsz állomásából tizennyolc lesz akadálymentesen megközelíthetővé, a tervek szerint öt állomáson úgynevezett ferdepályás lifteket építenek. Az erről szóló megállapodást Tarlós István főpolgármester és Kovács Ágnes, a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetségének (MEOSZ) elnöke írta alá csütörtökön Budapesten. A Fővárosi Közgyűlés legutóbbi ülésén jóváhagyott megállapodás értelmében várhatóan speciális ferdepályás kabinfelvonókkal oldják meg az akadálymentesítést az Arany János utca, a Ferenciek tere, a Kálvin tér, a Corvin-negyed és a Klinikák állomoson. A Dózsa György út metróállomás akadálymentesítését a metróvonal északi szakaszának felújítása után, a forgalomba helyezést követően végzik majd el, legkésőbb 2020 szeptember végéig. Az Ecseri út és a Pöttyös utca esetében ideiglenesen korlátlifteket építenek, végleges megoldás 2023. december 31-ig születhet.
Tarlós István főpolgármester a megállapodás aláírását megelőzően emlékeztetett arra, hogy a Fővárosi Közgyűlés 2014. augusztus 25-én döntött az M3-as metróvonal infrastruktúrájának és járműparkjának megújításáról. Azért nem korábban, mert a BKV adósságállományát csak 2015-ben vállalta át a kormány, addig kötelezettséget vállalni nem volt lehetséges – emelte ki. Hozzátette: a kormány döntése alapján a beruházás felkerült az EU IKOP-listájára, a támogatási összeg 137,5 milliárd Ft, vagyis megvan a munkák fedezete.
- A Főváros számára ennél a beruházásnál is fontos az akadálymentesítés, az, hogy biztosítsuk a mozgásukban korlátozottaknak a közlekedési járművek használatához való jogot és lehetőséget. Ezzel egyidejűleg erősíteni fogjuk az igazolványok erősítését, mert a mozgáskorlátozottak kárára tapasztalhatók olykor visszaélések – tette hozzá.
Emlékeztetett rá, hogy már a metrófelújítás előkészítése során koncepciótervek készültek, annak megoldására, hogy az állomások akadálymentesítése megtörténjen, „szemben a 2-es metró felújításával, ahol összesen két állomás akadálymentesítését végezték el". Az egyeztetések jóval előbb megkezdődtek, mielőtt az elbukott ellenzéki népszavazási kezdeményezés felmerült volna – jegyezte meg.
Kitért rá, hogy az akadálymentesítés az eredeti elképzelések szerint is összesen 12 állomást érintett volna. Az akadálymentesítés már korábban megvalósult a Kőbánya-Kispest végállomáson, az Árpád hídnál, Újpest-Városkapunál pedig a Budapest-Esztergom vasútvonal felújítása keretében oldják meg az akadálymentesítést. További 9 állomásra (Újpest-központ, Gyöngyösi utca, Forgách utca, Lehel tér, Nagyvárad tér, Népliget, Határ út, Nyugati pályaudvar és Deák Ferenc tér) elkészültek az engedélyezési tervek, és megvannak az elvi építési engedélyek.
Tarlós István közölte: a Főváros hosszú hónapokkal ezelőtt megkezdte az egyeztetést a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetségével az M3-as metróvonal állomásainak akadálymentesítése ügyében. - A most aláírandó megállapodással sikerül megnyugtatóan rendezni a kérdést – jelentette ki, köszönetet mondva az egyesület által tanúsított konstruktivitásért.
A főpolgármester elmondta, hogy az eddigieken felül a Főváros további 6 állomás – Dózsa György út, Arany János utca, Ferenciek tere, Kálvin tér, Corvin-negyed, Klinikák – akadálymentesítését vállalja, a projekten kívül, de azzal párhuzamosan. A felújítás végére az akadálymentesítés is befejeződik.
A Klinikák állomásnál a peronszint és a felszín között épülne ferdepályás felvonó, ez a becslések szerint nettó 640 millióba kerülhet. A Corvin-negyednél a peronszint és az aluljárószint között ferdepályás felvonó, az aluljáró és a felszín között hagyományos felvonó épülne nettó 929 millió forintból. A Kálvin térnél a peronszint és az aluljárószint között épülne ferdepályás felvonó nettó 671 millió forintos becsült összegből, a Ferenciek terénél pedig nettó 656 millió forintból. Ennél a két állomásnál az aluljáró és a felszín között már van lift. Az Arany János utcai állomás esetében a peronszint és a felszín között ferdepályás felvonót építenének. Ennek becsült költsége nettó 653 millió forint.
A Dózsa György úti állomásnál a peronszint és a felszín között lifteket építenének, amelyek - lehetőség szerint - az aluljárószinten is megállnának. A Dózsa György úti állomás akadálymentesítésére az északi szakasz üzembe helyezését követően kerülhet sor, mivel a szerkezetépítési munkákhoz a jelenleg közlekedő