Több mint ötven napirendi pontot tárgyalt meg a Fővárosi Közgyűlés 2018. április 25-i rendes ülésén. Döntöttek az M3-as metróvonal öt állomásának speciális, ferdepályás liftekkel történő akadálymentesítéséről. Július elsejétől drágul Budapesten a taxizás, az alapdíj 700 Ft-ra nő, a kilométerdíj 20 forinttal, a percenkénti várakozási díj pedig 5 forinttal emelkedik. A Lánchíd felújítása szeptemberben kezdődhet, és várhatóan 2021 nyarára fejeződik be. Zárt ülésen döntöttek Budapest nyolc új díszpolgáráról.
Az ülés kezdetén a képviselők egyperces néma felállással tisztelegtek a nemrégiben elhunyt Demján Sándor üzletember, nagyvállalkozó, Budapest díszpolgárának emlékeke előtt.
M3-as metró: speciális akadálymentesítés öt állomáson ferdepályás lifttel
Egyhangúlag fogadta el a közgyűlés az M3-as metróvonal állomásainak akadálymentesítéséről szóló javaslatot. A Tarlós István főpolgármester, valamint helyettesei, Bagdy Gábor és Szeneczey Balázs által jegyzett előterjesztés alapján az esélyegyenlőség megteremtése, a mozgásukban korlátozottak helyzetének további javítása érdekében öt állomás – Arany János utca, Ferenciek tere, Kálvin tér, Corvin-negyed és Klinikák – speciális akadálymentesítéséről, úgynevezett ferdepályás liftek építéséről döntöttek.
A Klinikák állomásnál a peronszint és a felszín között épülne úgynevezett ferdepályás felvonó, ez a becslések szerint nettó 640 millióba kerülhet. A Corvin-negyednél a peronszint és az aluljárószint között ferdepályás felvonó, az aluljáró és a felszín között hagyományos felvonó épülne nettó 929 millió forintból. A Kálvin térnél a peronszint és az aluljárószint között épülne ferdepályás felvonó nettó 671 millió forintos becsült összegből, a Ferenciek terénél pedig nettó 656 millió forintból. Ennél a két állomásnál az aluljáró és a felszín között már van lift. Az Arany János utcai állomás esetében a peronszint és a felszín között ferdepályás felvonót építenének. Ennek becsült költsége nettó 653 millió forint. A Dózsa György úti állomásnál a peronszint és a felszín között lifteket építenének, amelyek - lehetőség szerint - az aluljárószinten is megállnának. Ennek becsült költsége nettó 804 millió forint.
A ferdepályás liftek alkalmazhatóságát a BKV Zrt. a tervezők bevonásával egyedileg vizsgálja az öt mélyállomás esetében. Ezeket jellemzően más európai városokhoz hasonlóan a meglévő lépcsők, mozgólépcsők mellett alakíthatják ki.
A Nyugati pályaudvari állomás esetében szintén hagyományos függőleges aknás liftet terveztek korábban, de költségtakarékossági szempontok miatt itt is vizsgálják a ferdepályás felvonó alkalmazását.
A Dózsa György úti állomás akadálymentesítésére a metróvonal északi szakaszának felújítása után, a forgalomba helyezést követően kerül sor. Az Ecseri úti és a Pöttyös utcai állomásoknál ideiglenesen korlátlift épül, a közgyűlés a végleges megoldás megvalósítására 2023. december 31-i határidővel vállalt kötelezettséget.
Az M3-as metró állomásainak speciális akadálymentesítésének tervezésére és kivitelezésére a Főváros 5,6 milliárd forintot biztosít a BKV részére 2018 és 2023 között.
Szeptemberben kezdődhet a Lánchíd felújítása
Szeptemberben kezdődhetnek a Lánchíd felújítási munkálatai, amelyek várhatóan 2021 június végére fejeződnek majd be – erről a közgyűlés 20 igen szavazattal, 1 nem ellenében és 8 tartózkodó szavazattal döntött.
A Lánchíd felújítása tartalmazza a közúti pályalemez és a járdakonzolok teljes elbontását és újjáépítését, valamint a megmaradó acélszerkezetek javítását és korrózió elleni védelmét. Továbbá a gyalogoskorlátok műemléki felújítását, a kőfelületek javítását és felülettisztítását, a köz- és díszvilágítás korszerűsítését, a Duna-meder szükség szerinti rendezését, a hídfőkben lévő gyalogos-aluljárók szélesített átépítését, a hídfő lépcsőinek átépítését, a hídfők helyiségeinek felújítását és lehetőség szerinti hasznosítását.
A hídtest felújítása mellett szükséges elvégezni a pesti hídfő alatti aluljáró újjáépítését is. Ez csak a Lánchíd forgalmának teljes kizárása mellett lehetséges, ezért célszerű összehangolni a híd felújításával.
A rekonstrukció költsége több mint bruttó 16 milliárd forint. Mint az elfogadott javaslatban olvasható, a Lánchíd felújításához kapcsolódik a várhegyi alagút és a Clark Adám tér felújítása is, de ez - második ütemként - csak a későbbi években, a szükséges forrás rendelkezésre állása