Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes szerint "csalódniuk kell azoknak", akik az elektromos taxik ügyében valamiféle "egymásnak feszülésben reménykedtek" a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) és főváros között; valójában az elektromobilitás térnyerését mind a tárca, mind a fővárosi önkormányzat kiemelkedően fontosnak tartja és együtt is küzd érte.
Szeneczey Balázs felidézte: az elektromobilitás terjesztését célzó Jedlik Ányos terv megvalósításáról tavaly ősszel írt alá együttműködési megállapodást a főváros önkormányzata és az NGM. A megállapodás eredményeként rövidtávon mintegy 250 töltőoszlop és 500 töltőhely létesülhet városszerte, amelyek számát a tervek szerint folyamatosan bővítik.
Nem rövid távú munkáról van szó
Ismertette: a megállapodásban vállalta a fővárosi önkormányzat, hogy áttekinti a személyszállítási szolgáltatásokra vonatkozó rendeleteit, és javaslatot tesz a zéró emissziós járművek elterjesztésére a személytaxi-szolgáltatásoknál, illetve egy zéró emissziós járművekre épülő közösségi autómegosztó rendszer (car-sharing) bevezetésénél. Mivel úgy vélik, jó példával kell elöl járniuk, vállalásuk szerint a fővárosi közszolgáltatásokat ellátó járműparknál is megvizsgálják a károsanyag-kibocsátástól mentes járművek alkalmazásának lehetőségét.
Szeneczey Balázs közölte: természetesen tudják, hogy ez nem rövid távon megvalósítható elképzelés, és számos feltétele van, de úgy véli, a zéró emissziós járművek elterjesztése egy nem megmagyarázandó nemes “végcél”.
Riadalomkeltésre alkalmas főcímek
A főpolgármester-helyettes kitért arra is, hogy az elmúlt hetekben többször szükség volt a szmogriadó tájékoztatási, és néhány esetben a riasztási fokozatának elrendelésére a budapesti légszennyezettségi adatok ismeretében. Ilyen helyzetben különösen furcsának tartják – fűzte hozzá -, hogy a levegő tisztaságáért “más esetben zajosan aggódók” törekvéseiket “finoman szólva sem pártoló hangulat- és riadalomkeltésre alkalmas főcímekkel” jelentetnek meg cikkeket.
Hangsúlyozta, a fővárosi önkormányzat és az NGM célja is az, hogy elsősorban ösztönző szabályozási környezettel támogassa a zéró emissziós járművek elterjedését, és bíznak benne, hogy ebben minden “felelősen gondolkodó politikai erő, újságíró és taxitársaság, taxis érdekképviselet” támogatására számíthatnak.
Gyorsan nem lehet lecserélni az összes taxit
Az NGM szerdai, az MTI-hez eljuttatott közleményében azt írta: nem javasolták olyan konkrét tiltás bevezetését a fővárosi önkormányzatnak, hogy Budapesten taxiszolgáltatást egy bizonyos türelmi idő elteltével csak zéró emissziós gépkocsival lehessen végezni. A tárca véleménye szerint az összes taxi rövid távú lecserélése elektromos autókra jelenleg nem reális lehetőség.
A napi.hu portál szerdán Szeneczey Balázs városfejlesztésért felelős főpolgármester-helyettestől kapott információkra hivatkozva azt írta: az NGM azt javasolta a fővárosi önkormányzatnak, hogy hozzanak olyan szabályozást, amely szerint Budapesten taxiszolgáltatást egy bizonyos türelmi idő elteltével csak zéró emissziós gépkocsival lehessen végezni.
Tarlós István főpolgármester délelőtti sajtótájékoztatóján arra a kérdésre, tervezik-e azt, hogy taxizni csak elektromos járművel lehessen majd, azt mondta: ez az előírás belátható időn belül a taxisokat nem fenyegeti.